Togo si Benin – Grand Popo – Dansul zeului Zangbeto si croaziera pe raul Mono


Pedakondji1Una dintre cele mai interesante zile ale circuitului in Africa Neagra a fost a 3—a zi. In ziua 3-a  am plecat din Lome, capitala Togo si am ajuns in orasul Ouidah in Benin. Ziua a fost interesanta prin prisma obiectivelor vizitate si a experientelor traite. Ca in fiecare dimineata, am avut mica sedinta personala de fitness, datorita bagajelor care trebuiau urcate pe microbus. Imaginea era hazlie! Soferul urca pe microbus iar eu si ghidul local ridicam bagajele ca el sa le apuce de maner sis a le fixeze la locul lor. Stiva de bagaje se acoperea cu o prelate iar apoi cu o plasa de plastic. Dupa acest effort, soferul se schimba de haine, urca la volan si puteam incepe ziua de vizita. Acest lucru se intampla zilnic! 20151017_073851Dupa micul dejun si sedinta de fitness, am plecat in directia orasului Grand Popo. Pe drum am facut o scurta oprire in Pedakondji, un sat pescaresc aflat in apropierea orasului Aneho, in care am avut ocazia sa vedem plaje superbe, barci pescaresti si gura de varsare al lacului Togo in Oceanul Atlantic. La ora la care am, ajuns noi pescarii abia sosisera din larg si isi desfaceau navoadele. Captura era putina, dar ciudata pentru noi europenii. Crabi, homari si pesti ciudat dar frumos colorati, erau aruncati din navoade pe plaja cu nisip galben auriu. In preajma noastra, barci mari, ca niste galere, miroseau patrunzator a produse petroliere. Erau galere de lemn, manjite cu pacura pe exterior, pentru o mai buna protejare impotriva eroziunii apei, cu ajutorul carora erau carate produse petroliere din Benin sau Ghana. Locul in care am oprit era gura de varsare a lacului Togo in ocean iar la ora la care am ajuns , apa  era retrasa iar barcile ramase infipte in nisip. Cu imagini frumoase si  amintiri placute am plecat spre Glidji, capitala spirituala a tribului Guen. Si aici am avut parte de o experienta inedita. GlidjiIn prima faza am fost condusi de catre ghidul local in curtea interioara a zonei altarelor unde Marele Preot al Padurii Sacre urma sa interactioneze cu noi. In interiorul altarelor nu are acces oricine, doar cei initiate, astfel incat am ramas in curtea interioara asejati pe scaune de plastic. Un batran, dezbracat pana la brau si-a facut aparitia si a inceput sa povesteasca despre Padurea Sacra, spiritele stramosilor si despre Altarele Sfinte. Un alt personaj si-a facut aparitia, spunand ca poate da consultatii si poate sfatui daca avem probleme.

Dupa acesta experienta am trecut in Benin prin punctul vamal Hilla Kondji si  ne-am  indreptat spre satul Grand Popo. Croaziera pe raul Mono a durat aproximativ 2-2.5 ore, timp in care am admirat satele izolate si saracacioase de pe malul raului si am vazut micro-delta formata la gura de varsare a raului Mono in Oceanul Atlantic. Croaziera pe Mono4Barcile cu motor folosite pentru deplasarea nostra aveau un acoperis, pentru a ne feri de soare dar erau destul de incomode. Oricum alte variante nu erau de ales! La intoarcere am putut admira satul Grand Popo, un sac saracacios cu constructii neterminate sau in ruina, cu oameni modesti dar plini de viata. In Grand Popo am avut parte de prima experienta africana autentica: Dansul zeului Zangbeto.

Am ajuns, cu grupul si ghidul local, in centrul satului unde se stransesera aproape toti locuitorii dansand si cantand. Am fost invitati sa luam loc pe o banca de lemn iar apoi am participat la intreaga ceremonie. Un grup de 10-12 peroane cantau la tobe si alte instrumente, un alt grup de 10-12 doamne dansau iar alti oameni „manuiau” furia zeului Zangbeto, reprezentat ca o capita de fan.

Deplasare efectuata cu agentia Paralela 45 

Pentru circuitele Paralela45  click aici new_sigla-P45-01

Scrie! Parerea ta conteaza! Iubim aprecierile iar critica este constructiva!