Cai Be – Piata Plutitoare din Delta raului Mekong Vietnam


4Una dintre cele mai interesante experiente in Vietnam este vizita in Delta Raului Mekong la piata plutitoare Cai Be.

De obicei, pentru excursia de o zi in Delta Mekong-ului la piata plutitoare Cai Be, se pleaca din orasul Ho Chi Minh. Asa a fost si cazul nostru cand am plecat din Ho Chi Minh dimineata dupa micul dejun in jurul orei 08.00. Distanta de aproximativ 120 km pana in portul de unde se face imbarcarea spre piata plutitoare Cai Be se face cu autocarul in aproximativ 2,5 ore. Undeva la mijlocul distantei se face un scurt popas pentru relaxare si toalete intr-un loc superb de unde se pot achizitiona nuci de cocos proaspete, sucuri si bere rece , inghetata si mici gustari locale.Odata ajunsi in port, grupurile se imbarca pe barci traditionale vietnameze, construite din lemn, cu spatiu generos, acoperis ( impotriva soarelui/ploii) si toaleta.

Traseul cu ambarcatiunea, pana la primul punct de vizita,  dureaza aproximativ o ora, timp in care se pot vedea malurile raului Mekong, case saracacioase si haine atarnate la uscat, nuferi si imaginea specifica unui fluviu impresionant. Odata ajunsi in zona pietei plutitoare Cai Be se pot vedea ambarcatiuni specifice care vand en-gros diverse marfuri. In mod normal, numarul maxim de ambarcatiuni se pot zari dimineata la 05.00-06.00, dar putine excursii, de obicei cele efectuate din zone limitrofe, pleaca la acea ora matinala. In jurul orei 12.00 cand am ajuns noi, am gasit destul de multe ambarcatiuni, pline ochi cu nuci de cocos, cassava, mango, cartofi dulci, carbune si alte marfuri, ancorate una langa cealalta, in asteptarea clientilor. Fiecare comerciant pozitioneaza in varful unei prajine inalte, situata la prora, o punga in care se gasesc monstre din marfa pe care o comercializeaza.

Barcile, construite din lemn, stau parca sa se scufunde, sub greutatea marfurilor iar ele servesc si ca locuinta pentru comercianti. Tocmai de aceea, la pupa se gasesc de cele mai multe ori, haine la uscat, oale si ulcele, masa si living-ul familiei. Prora este decorata specific asiatic, vopsita in rosu si avand desene ce reprezinta doi ochi, meniti sa alunge spiritele rele si sa ofere o navigare lina, fara probleme. Intr-un cuvant sa protejeze ambarcatiunea!

In ultimii ani, datorita dezvoltarii ifrastructurii si datorita constructiei mai multor poduri, marfa este adusa in ziua de astazi cu TIR-ul sau camionul, in detrimentul barcilor traditionale. Timpul de transfer este mai scurt, transportul mai ieftin si mai comod pentru comerciant. Din pacate in felul acesta dispar traditiile locale si o piata plutitoare ce exista de sute de ani!

Dupa o scurta incursiune in zona barcilor pline ochi de marfuri, ne-am indreptat spre punctul de unde am facut primul mic traseu pietonal. Ne-am oprit la un debarcader de unde am ajuns intr-o zona comerciala unde am fost invitati sa gustam caramele facute local ( la fata locului! Erau calde!), cu aroma de nuca de cocos, cacao sau alte ingrediente. De acolo am mers pe stradute intortocheate spre o noua experienta vietnameza! Am mers sa gustam vin de orez ( asa ii spun ei dar este un fel de lichior) in care se gasesc serpi, in special cobre. Se pare ca acest vin are si proprietati curative dar mai ales afrodisiace!

Dupa explicatiile de rigoare am gustat celebrul vin „de sarpe” si am aflat lucruri interesante despre fabricarea hartiei de orez, folosita la ambalarea pachetelelor de primavara. La sfarsitul vizitei noastre am ajuns intr-o alta locatie unde am vazut cum se face traditional orezul expandat, cu diferite arome si am gustat ceai cu miere si diverse dulciuri produse local si fabricate din orez. Experienta culinara a fost desavarsita! Am gustat multe lucruri interesante cu cust placut si parfumat. In special dulciuri. Dupa aproximativ o ora de vizita si gustari, am plecat cu ambarcatiunea spre un ponton plutitor de unde am fost transferati pe niste barcute mici si inguste. In fiecare barcuta a incaput maxim 3 turisti si cel care vaslea. Ne-au fost date palarii de paie traditionale ( sa nu facem insolatie) si am plecat la drum!

Traseul cu micile barcute a fost de vis! Din bratul principal al raului Mekong am intrat pe canale inguste, in care am vazut casele localnicilor, copii facand baie, vegetatie abundenta, diferite tipuri de copaci, flori si animalele domestice ale locuitorilor. Totul a durat aproximativ 40 de minute, timp in care nu stiam ce sa fotografiem mai intai. Am ajuns intr-un alt canal principala al deltei raului Mekong de unde am fost preluati de ambarcatiunea noastra. Urmatorul punct de vizita a fost atins dupa alte 20 minute de mers cu barca mare. Am fost inviatati pe mal, la un restaurant, am fost condusi intr-un separeu, construit sub forma unui foisor in mijlocul unei plantatii de guava si mango si asezati la masa.

Pe masa am avut diferite fructe exotice, interesante, coapte si aromate ( fructul dragonului, ananas, jack fruit, guava, etc) si ceai verde cu miere. Mica gustare a fost acompaniata de doi artisti care au intretinut atmosfera cu cantece traditionale locale. Totul a durat aproximativ o ora.

Imbarcati din nou pe barca noastra, am mers pe alte canale ale deltei raului Mekong, observand alte sate, pasari salbatice, pescari, ambarcatiuni locale si asezari lacustre. Dupa aproximativ 45 minute de navigat am ajuns intr-un loc unde am servit masa de pranz. Restaurantul se gasea in casa unui localnic, in mijlocul unei gradini superb intretinute. Pranzul a fost delicios si interesant. Am avut nelipsitele pachetele de primavara cu creveti si hartie de orez si de data aceasta am avut un peste din care ne-am pregatit noi pachetele de primavara cu salata verde, sos de peste, sos de soia si hartie de orez. Prezentarea mesei de pranz a fost deosebita! Dupa pranz, am strabatut inca o data canalele mergand in directia portului de imbarcare. Autocarul ne astepta. In Ho Chi Minh am ajuns pe la ora 18.00 dupa o zi plina de vizite.

Pentru oferte Circuite Paralela45  click aici 

new_sigla-P45-01

Scrie! Parerea ta conteaza! Iubim aprecierile iar critica este constructiva!